سقوط آسانسور امکان دارد ؟

سقوط آسانسور امکان دارد ؟

16 بهمن1397
سقوط آسانسور امکان دارد ؟

در فیلم‌های بسیاری دیده اید که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط ایمنی آسانسورکرده است و یا اینکه با قطع شدن برق‌ها آسانسور سقوط میکند و امثال اینها…
قبل از هر چیز بگوییم که یک آسانسور این روز‌ها به ندرت سقوط میکند.
حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره می‌نماییم:
۱- هر آسانسور دارای یک ترمز فوق العاده قویست: به این صورت که ترمز در مواقع عادی همیشه فعال است و ایستادن آسانسور در مقابل هر طبقه، به واسطۀ همین ترمزهاست.
۲- سیستم ایمنی (پاراشوت): که در واقع همان ترمز دوم و ترمز اضطراری می‌باشد، دقیقا در لحظه‌ای که سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر شود و یا اینکه کابل‌های کشنده شل شده باشند فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل کرده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت را میگیرد. ترمز نوع دوم به برق هیچ ارتباطی ندارد و لحظه قطع برق خودبخود عمل می‌نمایند.
۳- هر آسانسور دارای حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) می‌باشد که این کابل‌ها از همدیگر جدا بوده و هر کدام به صورت مستقل عمل می‌کند.
راهکارهایی برای زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط! / آیا سقوط آسانسور امکان پذیر هست؟
۴- در پایینترین قسمت آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهارچوب آسانسور متصل هستند که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی می‌باشند و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایینتر آمد به ضربه گیر‌ها برخورد می‌کند.
۵- درب‌های آسانسور در هر لحظه و هر کجا قابل باز شدن توسط مسئول می‌باشند لذا امکان حبس وجود ندارد.
تنها چیزی که در آسانسور‌ها ایجاد نگرانی میکند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است و در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، مسئول آسانسور بصورت دستی توسط اهرم مخصوص، کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه می‌رساند.
با خیال راحت از آسانسور استفاده کنید، اما همیشه از ایمنی آن خاطر جمع سپس از آن استفاده کنید. سقوط آسانسور به دلیل عمل نکردن ترمز و یا پاره شدن کابل ممکن است که معمولا بسیار کم پیش می‌آید.
بد نیست بدانید که طبق آمار، بیشتر حوادث آسانسور برای زحمت کشان آسانسور یعنی تعمیر کاران، سازنده، سرویسکار و تکنسین‌های این صنعت پیش می‌آید و تمام تلاش این است که مصرف کنندگان عزیز در رفاه و ایمنی کامل از این وسیله استفاده نمایند
 

نظرات
ارسال نظر